You are here: Home / Love Talk / Berkawan atau Berkasih?

Berkawan atau Berkasih?

 

Semalam puteri ada menerima email dari seseorang pembaca blog puteri. Dia bertanyakan kepada puteri satu soalan yang puteri sendiri tak pasti bagaimana nak menjawabnya. Jadi puteri nak minta you all berikan pendapat boleh?

 

“Bolehkah seseorang lelaki dan perempuan menjadi sahabat baik? Tak akan timbulkah nanti perasaan kasih sayang dan cinta? Bagaimana kalau salah seorang bertemu dengan pasangannya nanti. Akan terputuskah hubungan persahabatan itu? Kalau wujudnya rasa cemburu, adakah itu kerana kita dah mula jatuh cinta pada sahabat kita?”

 

Begitulah bunyinya email yang puteri terima dari seorang insan yang hanya memperkenakan dirinya sebagai Nadia.

Pada puteri, seorang lelaki dan perempuan sememangnya boleh bersahabat baik namun puteri tak dapat gerenti yang perasaan kasih sayang dan cinta tu tak akan wujud. Kita semua insan biasa. Kalau dah nama pun sahabat baik, kita pasti akan berkongsi segala cerita tawa dan duka. Dan adakalanya dari situ akan terbit rasa kasih sayang dan cinta. Antara kita sedar atau tak. Mungkin kalau kita sedar pun kita akan mendiamkannya sahaja kerana takut kehilangan seorang sahabat.

Tak semestinya persahabatan kita akan terputus andaikata sahabat kita tu telah menemui pasangannya tetapi mungkin kita tak bolehlah seakrab dulu. Tak elok kalau kita ganggu perhubungan orang lain kan. Rasa cemburu yang wujud tu tak semestnya cinta, besar kemungkinan cemburu tu wujud sebab sahabat kita dah jarang habiskan masa lagi bersama kita.

Yang pentingnya kita tanya diri kita sendiri. Apakah hubungan bersama ini hanya atas landasan sahabat atau pun dah wujudnya perasaan lain.

Puteri sendiri ada seorang sahabat lelaki yang puteri boleh berkongsi segala-galanya bersamanya walhal puteri belum pun berjumpa dia. Ada masalah puteri cari dia. Nak tanya pendapat, puteri cari dia. Bila tengah bosan pun puteri cari dia. Dan sometimes saja-saja puteri cari alasan sebab nak sembang dengan dia… hahaha. Habislah dia dah tahu rahsia puteri sebab puteri yakin dia akan baca entri ini. Mesti dia gelakkan puteri nanti…hehehe.

Ok la sayang-sayang puteri sekalian, tolong berikan pendapat tentang pertanyaan Nadia tu boleh?

 

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

64 comments

  1. Lelaki dan perempuan bersahabat baik, tidak salah sayangku…

    Susah nak diterangkan pada PK bagaimana situasi ini…
    Sahabat berlainan jantina ini sebenarnya menjadikan kita lebih telus… Semua nya boleh dikongsikan kecuali yang terlalu peribadi…

    Tidak dinafikan, rasa cemburu akan terbit jika lelaki itu bertemu pasangannya…”Mengapa bukan aku yang kau pilih??? Sedangkan aku yang paling rapat dengan mu..???”

    Akhirnya…hubungan itu akan rengang dengan sendiri nya kerana (jika saya) tidak mahu kekasihnya tersalah anggap tentang hubungan persahabatan ini…

    OH PK Sayang…Sedih bila bicara topik ini…

  2. bergantung pada niat kita….jika pada awalnya niat untuk berkawan…lalu berputik bibit-bibit kasih sayang….itu adalah lumrah manusia biasa….

    Ada 3 perkara yang manusia tak tahu dan telah tertulis DISANA….

    1.rezeki
    2.ajalmaut
    3.Jodoh

  3. Ermm susah diana nak cakap. Memang tak salah kalau lelaki dan perempuan berkawan rapat. Ada perkara kawan lelaki boleh faham tapi kawan perempuan lebih memahami. begitu juga sebaliknya.

    Tapi diana selalu ingat;

    Persahabatan seringkali bertukar menjadi cinta tetapi percintaan jarang-jarang boleh bertukar menjadi sahabat.

    :)

  4. Aku pernah cerita pasal benda ni dulu, dan pendapat aku memang sama dengan pendapat ko, sebijik. Aku jawab juga soalan dia satu persatu:

    “Bolehkah seseorang lelaki dan perempuan menjadi sahabat baik?”
    Ya

    “Tak akan timbulkah nanti perasaan kasih sayang dan cinta?”
    Mungkin ya, mungkin tak.

    “Bagaimana kalau salah seorang bertemu dengan pasangannya nanti. Akan terputuskah hubungan persahabatan itu?”
    Pasangan wajib diberi keutamaan, lebih-lebih lagi kalau dah bergelar suami isteri. Persahabatan boleh diteruskan cuma ada batasan.

    “Kalau wujudnya rasa cemburu, adakah itu kerana kita dah mula jatuh cinta pada sahabat kita?”
    Mungkin.

  5. ops tak tau nak jawab cmne..tp sy ske berkawan nga ppuan..nga laki juga kawan..
    nak gelak sikit..
    hahahahahahehehehehehehihihihihihohohohohohhuhuhuhuhuhuhuu..

  6. sje je..hehehehehehehe..

  7. rasa kasih dan rasa sayang bisa saja hadir seketika menghiasi suatu hubungan dua insan berlainan jenis, karena panah asmara tiada yang tahu kapan datang-nya,
    hanyalah etika kesopanan yang seharusnya membatasi diri bagi sepasang sahabat, bilamana salah satu darinya mulai merasakan getar asmara, karena getar asmara yang tidak terjaga dengan baik dan tidak santun, dapat merusak ikatan persahabatan yang telah ada.
    BILA MEMANG JODOH..TAK AKAN LARI KEMANA, PASTI KAN JUMPA JUA.
    DONT WORRY BE HAPPY :)

  8. Bersahabat itu lebih indah dari percintaan karena jarang persahabatan terputus tapi percintaan sering berakhir dengan putus atau perpisahan.
    Jika dalam persahabatan akhirnya tumbuh benih-benih cinta itu manusiawi itu hal yang lumrah atau wajar.
    Sahabat akhirnya menjadi jodoh itu salah satu rahasia Illahi..
    Salam kenal buat semuanya….

  9. Ada juga perhubungan mcm tu tapi memang susah sebab senang sangat utk ia cenderung kearah berkasih kecuali kedua2nya
    berdisiplin betul.

  10. napa tak leh? :P

  11. kadang kala memang perasaan itu akan muncul kot…

  12. no komen.. sbb.. sbb.. sbb…

  13. ayie rasa lelaki dan perempuan boleh jadi kawan. namun banyak juga berlaku bermula dengan kawan tapi akhirnya wujud perasaan sayang kemudian bertukar cinta akhirnya berumahtangga.

    ayie terfikir…lelaki dan perempuan mungkin hanya sesuai sekadar berkawan saja….bukannya kawan atau sahabat baik kerana kalau dah ke tahap ini selalunya memang emosi suka kpd lawan jantina akan menguasai diri..ermm.
    :)
    :)
    :)
    senyum bertingkat

  14. Awalnya berkawan, tumbuh rasa kasih… ibarat pepatah tak kenal maka tak ada cinta

  15. gua dah muak nak berjiwang dear..huhu..tp kalo sekadar beri nasihat boleh le:)..mcm email yg wak dpt tu rasanya pmpn n laki ni dah memang la boleh bersahabt n cinta tu memang hadir di antara 2 pihak kalo bkn laki dari si pmpn tu..so adakah mungkin kalo dah sama2 jth cnta manada bertemu pasangan yg lain lagi? kecuali kalo jodoh itu bkn milik diorang..er..xtau lah nak ckap camna lg..huhu…

    • rasanya betul juga tu..kalau tak ada rasa takkan email itu akan terhasil

      Pada puteri kalau dah bersahabat dengan berlainan jantina, mungkin akan wujud rasa yang berbeza

  16. adakah lelaki yg awk maksudkan itu saya?kahkahkah ape ko perasan ni jal????

  17. rasanya betul tu..sebab tak nak nanti pasangan kawan baik kita tu salah sangka pula kan

  18. betul tu.. rasanya kita lebih banyak berahsia dari kekasih dan lebih mudah bercerita dengan kawan. Mungkin sebab dengan kekasih kita perlu menjaga hatinya sedangkan dengan kawan kita boleh meluahkan segalanya.

  19. The truth is we can never plan to fall in love, its just happen.
    if we have a good foundation to a relationship, it cant never be broken.

  20. tinggalkan jejak kat sini sebelum tahlil…..

  21. berkahwin ke berkasih?

    +___+

  22. jeng-jeng jeng

  23. bg saya xda masalah lelaki dan perempuan menjadi sahabat atau kawan karib…saya rasa lebih baik begitu…sbb jika bersahabat hubungan mungkin akan berkekalan ..tapi bila bercinta dan terputus mana boleh jadi sahabat lagi,jarang2 berlaku…so ,kesimpulannya bg mereka2 yg ada sahabat baik berlainan jantina ,jagalah perhubungan tu sebaik mungkin…jangan dikhianati persahabatan yg terjalin…dan jgn ada rasa cemburu sekirannya sahabat kita itu telah mempunyai pilihan hati…harus di ingat kita ni hanya sahabat…not more than that….

  24. singgah di kala hujan….nak tanya sikit camner nak buat link kengkawan dalm blog kita…cam puteri buat tu…..
    Oh ya rasta dh reg nuffnang….

  25. pasti salah seorang akan terpaut diantara satu sama lain..
    hati dan perasaan orng bukan mudah untuk dibaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top