You are here: Home > berita > MyKad Ada Tarikh Luput?

MyKad Ada Tarikh Luput?

MyKad Ada Tarikh Luput | JPN Perjelas Isu MyKad Ada Tarikh Luput | Gambar ‘Mykad’ yang tertulis perkataan “Pemastautin Sementara” dibawahnya dan mempunyai tarikh luput tersebar luas di Internet sejak dimuat naik di Facebook.

MyKad tersebut dikatakan dikeluarkan kepada warganegara Burma. Persoalan mula timbul sama ada warga asing diberi kerakyatan dan sama ada ia boleh digunakan dalam pilihan raya umum akan datang.

Namun semakan dengan pangkalan data Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengesahkan pemegang MyKad itu bukan pengundi berdaftar.

Bagaimanapun Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menjelaskan bahawa MyKad ini sebagai versi kad lama pemastautin sementara yang dikeluarkan pada 2001.

Menurut JPN, pada masa itu, kerajaan tidak mempunyai pelbagai jenis kad untuk warganegara, permautautin tetap dan pemastautin sementara.

Setiap isu pasti ada penyelesaiannya kan. Cuma harapnya ianya tidak disalahgunakan.

SUMBER

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

17 comments

  1. uikk..diorg pun ada mykad jgk?huhu

  2. kali pertama tgk mykad versi ni, huh…

  3. ayie dah buat mykad baru tapi belum dapat lagi…

  4. sebaik-baiknya elakkan mengeluarkan mykad kepada warga asing untuk mengelakan kekeliruan nanti…cukuplah kat sabah isu mykad sampai sekarang belum selesai…jangan esoklusa nanti mereka2 ini menuntut kerakyatan pulak…

  5. ade jgak eh mcm ni? huhu

  6. tulah..puteri pun

  7. Dgn wang ringgit negara boleh tergadai,
    mcmana org luar boleh dapat mykad ni,
    bukan pakai passport ke?

  8. best la datang malaysia dapat Mykad negara lain takde kot

  9. ade jugak kes pemaustautin tetap ni..first time bru tau..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top