You are here: Home > Petua & Tips > Cara Mengelakkan Stress

Cara Mengelakkan Stress

STRESS??..

Setiap antara kita pasti telah mengalaminya kan. Kerja yang bertimbun, masalah yang pelbagai (keluarga, kewangan, cinta, peribadi), antara sebab utama yang mengakibatkan kita stress.

Stress agak bahaya kalau kita tak mampu mengawalnya kerana ada kemungkinan kita boleh bertindak di luar kewarasan fikiran. Namun ada beberapa cara yang boleh membantu kita mengurangkan tekanan atau stress yang kita alami.

Menikmati Ketenangan – berjalan-jalan di kawasan yang agak tenang seperti di taman rekreasi atau di tepi pantai. Lupakan seketika segala masalah yang dihadapi. Fokuskan pada keindahan di sekeliling. Pastinya hati akan lebih tenang selepas itu.

Menyepikan diri – cari satu sudut yang sepi di dalam atau luar rumah. Duduk dan berehat. Tutup mata seketika dan rehatkan minda. Mungkin korang juga boleh memasang muzik yang berentak sentimental atau slow. Atau apa sahaja muzik yang menjadi favourite korang. Pastikan tiada gangguan, silentkan phone seketika.

Bernafas Dalam-Dalam – keluar ke laman rumah, sambil menikmati keadaan sekeliling, tarik nafas dalam-dalam. Lakukan sedikit senaman yang ringan.

Jaga Pemakanan – banyakkan meminum air suam. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran. Elakkan kafein, kerana ia dipercayai menambahkan lagi tahap stress.

Lakukan Aktiviti – lakukan sesuatu yang korang minat, contohnya berbasikal, berjogging atau apa sahaja aktiviti yang membuat korang ceria. Elakkan aktiviti yang bakal menambahkan tekanan.

Always be happy and think positive.

SUMBER : Entr bertarikh 25 Jun 2011

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

17 comments

  1. stress kalau x salah ayie ada 2 kategori :

    1- stress yg positif : berupaya meningkatkan motivasi dan menambah baik kemampuan kita dlm sesuatu perkara.

    2- stress yg negatif : ini laa stress yg byk dialami kerana terlalu mengikut emosi yg dialami.

    dgn tips diatas antara langkah terbaik mengawal stress…terutama yg negatif :)

    • yer ayie..stress memang ada dua kategori. sebab tu stress perlu dikawal supaya stress yang positif tak menjadi stress negatif :)

  2. Betul2. Nice tips Cik Puteri. Kita kena kawal stress tersebut.

  3. klau menyepikan diri kt dlm mini market, bole? hikk…

  4. stress..mmg tak dpt nak di elak kan..nice tips puteri..kalau stress sy suka makan hehe

  5. betul…kalau pandai kawal..pastinya tak memudaratkan :)

  6. Perkongsian yg baik kak Puteri :)
    p/s: misi menyelongkar entri lama la pulak kan, hiks :P

  7. Singgah ke mari…wan mmg tgh stress, that’s why cari entry mcm ni utk baca. Selera makan pun kurang….hurmmmm

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top