You are here: Home > Petua & Tips > Panduan Menjaga Alat Solek

Panduan Menjaga Alat Solek

Kaum wanita dan alat solek memang sukar dipisahkan. Walaupun seseorang wanita itu tidak suka bersolek namun dia pasti akan mempunyai sekurang-kurangnya sejenis dua alat solek seperti gincu, pengilat bibir, pemerah pipi, maskara ataupun yang lain.

Ramai kaum wanita suka membeli alat solek namun tidak tahu menjaga alat solek mereka.

Sebenarnya penjagaan alat solek amat penting untuk memastikan ianya sentiasa bersih dan tidak memudaratkan kulit wajah kita nanti.

Antara panduan penjagaan alat solek yang perlu kita tahu adalah :-

1. Pastikan alatan solek sentiasa dalam keadaan baik, buang alatan yang sudah berbau atau berubah warna.

2. Selain itu, set berus alat solek juga perlu dicuci setiap kali menggunakannya. Begitu juga dengan span bedak muka perlu sentiasa bersih. Paling mudah, korang boleh gunakan tisu lembap untuk mencuci. Jangan berkongsi span mahupun alat solek dengan rakan-rakan atau mereka yang mempunyai kulit bermasalah seperti jerawat dan sebagainya kerana ia boleh menjangkiti wajah korang.

3. Asah pensel mata atau pensel gincu setiap kali digunakan kerana ia akan mendapat lapisan baru. Lapisan lama mungkin sudah kotor dan tidak sesuai jika digunakan kerana mungkin sudah dijangkiti kuman.

4. Kosongkan beg solek korang dan cuci supaya bersih dan boleh digunakan kembali sekiranya masih elok. Jika sudah usang atau sudah lama digunakan, sebaiknya tukarlah kepada yang baru.

So lepas ini, pastikan alat solek korang sentiasa dijaga dengan baik agar wajah korang kekal berseri :)

SUMBER

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

24 comments

  1. kebersihan mmg penting..sbb kulit muka pling sensitif jika terkena kotoran.. :)

  2. kebersihan mmg penting nak2 kulit muka kita yg gebu ni (gebu ke hehehehe)

    akak takde alat solej pun just lipstik dan compact powder je :)

  3. tips yg best..

  4. mahu setahun dua sy tak memakainya…alahai…

  5. Saya tak berapa suka bersolek. Kadang2 malas betul nak guna eyeliner masa jalan2 ^_^ Cukup letak compact powder je dah siap ^_^ Yeaps, Kebersihan itu penting :)

  6. entry kesukaan blogger pompuan nih…hehe3

  7. perempuan dan alat solek mmg tak dapat dipisahkan..lagi suka kecantikan semulajadi ;)

  8. awk suka mekap2 x? hukk…

  9. puteri selalunya beli span lebih..jadi bila satu span tu dah dibasuh..leh guna span lain sementara menunggu ia kering :)

  10. yer betul tu..kalau tak habis la muka penuh jerawat kan

  11. ha ah kena asalah selalu…tapi puteri guna yang tak perlu asah tu

    welcome azie :)

  12. gua tahu belikan aje..hehe..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top