You are here: Home / Petua & Tips / Khasiat Epal Hijau

Khasiat Epal Hijau

Siapa suka makan epal hijau? Puteri kalau makan epal hijau pasti akan cicah dengan asam atau garam.

Memakan sebiji epal hijau setiap hari perlu dijadikan amalan kerana ia mampu menurunkan berat badan dan mengurangkan kadar kolesterol dalam badan.

Epal hijau juga mengandungi zat besi, magnesium, potasium, kalsium, soldium, vitamin C, vitamin A dan vitamin B serta merupakan sumber serat yang mudah larut. Epal hijau lebih berkhasiat dimakan bersama dengan kulitnya kerana sebahagian kandungan vitamin C terletak di bawah kulitnya.

Malah epal hijau juga membantu mencegah:

  • Pembinaan kolesterol dalam dinding salur darah.
  • Mengurangkan risiko penyakit jantung.
  • Membantu kesihatan membran paru-paru.
  • Membantu kesihatan tulang dengan menambah bahan kimia (boron) pada mineral tulang.
  • Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dengan mengekalkan tahap kolesterol darah.
  • Membantu mengekalkan berat badan.
  • Mengurangkan tekanan penyakit asma.
  • Mengurangkan risiko barah.

Jom kita amalkan makan epal hijau setiap hari

 

SUMBER

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

35 comments

  1. saya suka epal hijau sebab dia ada rasa masam-masam sikit :D

  2. nak cuba amalkan makan hari2

  3. kanak2 yg sedang dlm proses membesar ditegah mkn epal hijau kerana boleh melemahkan daya pemikiran mereka atau lain pktn boleh melembabkan daya pemikiran mereka.

    tapi utk org dewasa x mengapa..dpt laa khasiat2 yg tertera di atas tu… ^_^

  4. salam

    akak mmg suka mkn epal hijau ni nak2 di cicah dgn garam.tapi anak2 kak dilarang sama sekali.tunggu dorang besar nanti baru boleh.Katanya tak elok tuk budak2 epal hijau ni.. Mak2 cam akak ni tak pe :)

  5. wah, mcm mane sis boleh cicah dgn asam tu sis.. hehe.. 1st time sy dgr org mkn epal hijau cicah asam.. klau garam tu penah jgak dgr.. hehe

  6. Tak pernah makan lagi epal hijau, Ibu selalu beli epal merah je ^_^ hehe

  7. Epal hijau, rangup dan sedap…

  8. zana suka epal ijau..sedap.walaupun masam..hihi :)

  9. klau nk kurangkan kolesterol bole jgak mamam oat :)

  10. epal merah ke epal hijau, mana2 pun aku suka mkn :)

  11. buah memang elok untuk keshatan :)

  12. aku tak pernah lupa beli epal hijau tiap2 minggu…pastu hari2 makan cicah asam…pergh…

  13. uncle kalau bab masam mmg payah sikit..terutama kalau membabitkan epal hijau…sebab tu lah mertua uncle tau..kalau nak beli dan penuhkan dalam epti ais..dia beli epal hijau..lambat nak abis hahahaha…kalau beli epal biasa…tengah malam mmg uncle akan selongkar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top