You are here: Home > Sharing > Khasiat Strawberry

Khasiat Strawberry

Siapa nak strawberi cicah coklat?

Puteri yakin ramai pengemar buah strawberi di luar sana kan. Salah satu antara mereka adalah puteri..hikk.

Aiskrim strawberi, coklat perisa strawberi, susu perisa strawberi, jem strawberi, kek dan biskut strawberi…semua tu favourite puteri. Favourite korang juga ke?

Buah Strawberry atau nama latinnya Fragaria rosaceae, kaya dengan vitamin C. Malah buah strawberi juga mengandung fitonutrient dan antioksidan yang memerangi radikal bebas. Unsur antioksidan inilah yang dipercaya memberikan warna merah pada buah Strawberry. Buah Strawberry juga mengandung Vitamin K, mangan, Folic acid, potasium, Riboflavin, Vitamin B5, Vitamin B6, magnesium dan omega-3

Kandungan nutrisi yang dimiliki Strawberry ini sangat baik untuk menyembuhkan beberapa jenis penyakit, antaranya:

1. Arthritis
Penyakit ini akan menyebabkan otot menjadi lemah, lebih kecil dan kering. Racun yang kemudian lebih mudah tersebar dan memenuhi ruangan pada otot. Dengan mengambil Strawberry secara teratur, unsur anti oksidan yang terkandung di dalamnya akan menekan bahaya penyempitan otot tersebut. Racun yang ada di dalam otot kemudian ditendang keluar dan perlahan-lahan otot kembali dapat bernafas dengan lega.

2. Kanser
Buah strawberri mengandung unsur anti oksidan yang dapat membantu memerangi dan mencegah perkembangan sel kanser.

3. Kesihatan mata
Usia dan nutrisi yang diambil oleh tubuh badan akan mempengaruhi kondisi kesihatan mata. Zat anti oksidan yang terdapat dalam buah strawberi dapat memerangi radikal bebas, dan mencegah penuaan.

4. Kerosakan Fungsi Otak
Makanan dan persekitaran membantu penyebaran radikal bebas yang mengancam tubuh, radikal bebas tidak hanya menyebabkan penuaan, namun ia juga mengancam fungsi otak. Namun dengan adanya vitamin C dan fitonutrient, kerosakan fungsi otak dapat dicegah.

5. Tekanan darah tinggi
Strawberry mengandungi potasium dan zat besi yang tinggi, oleh itu ia sangat efektif untuk tekanan darah tinggi dan membuatnya lebih seimbang kembali.

6. Penyakit jantung
Kerana kandungan serat yang tinggi, folat, vitamin C dan anti oksidan, Strawberry sangat efektif mengurangkan kadar kolesterol di dalam tubuh, dan mencegah penyakit jantung.

Buah strawberi yang kecil itu rupanya sangat berkhasiat. Jadi apa tunggu lagi, jom makan strawberi.

SUMBER

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

48 comments

  1. buah strawberry mentah ayie jarang2 mkn… seingat ayie masa pergi cameron highland ikut rombongan sekolah dulu jer pernah merasa mkn….ermmm yg lain x ingat bila ayie pernah mkn…hehe

    mkn aiskrin strawberry…ada laa jugak…tapi x dpt laa khasiat2 spt di atas tu…

  2. owh banyak khasiatnya ye..erm lepas ni kena suka makan strawberry lah :)

  3. wktu kecik2 dok kt cameron highland bole mamam strawberry fresh :)

  4. Minat betul dgn stawberry?
    Cameron is the place.

  5. waah, mantab benar tuh, saya suka betol strawberry,,,

  6. suka makan strawberry tapi susah nak dptkan yg fresh =(

  7. suka buah strawberry je.. tp memilih jugak la.. nk yg fresh, klau x fresh tu x sedap.. mcm pelik je rasanya.. kalau yg perisa strawberry mcm aiskrim ke ape x minat jugak.. huhu

  8. Banyak khasiatnya. Sally langsung tak pernah makan buah strawberry. hee :D Makanan perisa strawberry pulak tak berapa suka ^_^

  9. uncle suka strawberi..kebetulan kelmarin beli yogurt untuk qistina..beli lah lebih sikit ..habuan untuk uncle jugak hahahha…

  10. slalu order straberry smoothies.. :)

  11. suka sgt strawberry..sedap sgt walaupun rasa sedikit masam :)

  12. banyak khasiat rupanya buah ni,,,,

  13. aku memang jarang makan buah strawberri ni, biasa makan perisa strawberry yang dicampur dlm mknan

  14. Sedapnya strawberry salut coklat…

  15. bnyk jugak eh khasiat strawberi nie..tp sy suka makan strawberi macam tu je..x suka cicah choc..hihi

  16. alahai bulan ni tak boleh…belikan strawberry utk puteri leh :P

  17. makan buah strawberry saya tak suka,,,tapi kalau aiskrim perisa strawberry memang saya balun.

  18. time ngandung Dable ritu suka sgt stoberi cicah ceklat ni :)

    skrg idak le lalu dah

  19. wahh..leh sembuh kancer ker?

  20. suka eh kak?

  21. strawberry sedap. tapi masam sikit. jadi kiwi akan makan dengan gula sikit..hehehe..umpph!

  22. cmni kene dapatkan jugak strawberry ni

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top