You are here: Home > Sharing > Khasiat Sayur-Sayuran

Khasiat Sayur-Sayuran

 

Korang suka makan sayur tak? Ramai yang tak suka makan sayur-sayuran, lebih-lebih lagi budak-budak dengan alasan sayur tu rasanya pahit. Sayur-sayuran sebenarnya mempunyai banyak khasiat dan mampu mengubati dan mencegah pelbagai jenis penyakit.

Sayur-sayuran mengandungi pelbagai jenis nutrien seperti vitamin, protein dan karbohidrat. Antara sayuran yang biasa kita makan dan memiliki khasiat mengubati yang tersendiri adalah :-

TIMUN
– merawat masalah cacing pada kanak-kanak.
– merawat sakit tekak
– mengembalikan suara yang hilang akibat batuk

TERUNG PIPIT
– meredakan sakit perut yang berterusan
– mengubati retak kulit pada kaki

KENTANG
– merawat penyakit batu karang
– mengatasi masalah jerawat dan bisul
– merawat kudis dan luka

TOMATO
– mengekalkan kecergasan badan
– melicinkan kulit

BAYAM
– merawat penyakit kurang darah
– menambahkan tenaga

PERIA
– penawar untuk penyakit kencing manis
– penawar batuk pada kanak-kanak

KACANG BUNCIS
– membantu menurunkan tekanan darah
– mengawal metabolisme gula dalam darah
– membantu menurunkan berat badan

LOBAK PUTIH
– merawat masalah ketidakhadaman

KOBIS
– mengubati penyakit ulser
– menurunkan paras kolestrol
– meredakakan saraf dan menenangkan fikiran

DAUN SALAD
– menenang dan melapangkan fikiran
– menghilangkan rasa dahaga
– melancarkan sistem pernafasan

Diharap selepas membaca ini, ramailah yang akan mula makan sayur-sayuran.

p/s tanpa sayur terasa tak lengkap makanan tu.

ajax({url: "http://www.puterikasih.com/", data: {top_ten_id: 4448, top_ten_blog_id: 1, activate_counter: 11, top10_rnd: (new Date()).getTime() + "-" + Math.floor(Math.random()*100000)}});
(Visited 16 times, 1 visits today)

39 comments

  1. suka cendawan dengan kangkung. kangkung tu lagi2 kalau masak dgn ikan masin.. sedapnyeeee! hehe

  2. thanks for sharing.. good info.. i loike!!!! heheee

  3. tolak peria dengan lobak putih, yang lain2 tuh saya makan puteri, dah tua2 ni baru blaja makan sayur, dulu tak jugak :P

  4. saya suka sayur…ulaman…kecuali sejenis dua yg xblh terima…:)

  5. ayie suka makan sayur…klu mkn tak ada sayur mcm tak der selera jer…hehe

    dlm senarai tu ayie suka sayur…Timun, Kentang, Kacang buncis, Lobak dan kobis :)

  6. Sayur favered Rizal adalah bawang putih/garlic… khasiat pun byk :)

  7. antara banyak-banyak sayur tu saya suka makan kentang je..hehehe

  8. pling feveret timun la rasanya..hehe

  9. suka sangat kacang buncis ! patut la berat badan turun . . wahh2 . haha :P

  10. mmg sayur byk khasiatnya kan, rugi sapa yang tak makan sayur ni

  11. tu la, time kecik susah gile nak makan sayur, ahaks

  12. wktu kecik2 dulu sy x suka.. skrg sy mula suka walaupun x semua :)

  13. abg cik hari2 makan ulam , best

  14. la kenapa azie?

  15. uih memang sedap tu.. :)

  16. semua sayur suka..menu wajib dalam hidangan tau! :P hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top