You are here: Home / Sharing / Khasiat Sayur-Sayuran

Khasiat Sayur-Sayuran

 

Korang suka makan sayur tak? Ramai yang tak suka makan sayur-sayuran, lebih-lebih lagi budak-budak dengan alasan sayur tu rasanya pahit. Sayur-sayuran sebenarnya mempunyai banyak khasiat dan mampu mengubati dan mencegah pelbagai jenis penyakit.

Sayur-sayuran mengandungi pelbagai jenis nutrien seperti vitamin, protein dan karbohidrat. Antara sayuran yang biasa kita makan dan memiliki khasiat mengubati yang tersendiri adalah :-

TIMUN
– merawat masalah cacing pada kanak-kanak.
– merawat sakit tekak
– mengembalikan suara yang hilang akibat batuk

TERUNG PIPIT
– meredakan sakit perut yang berterusan
– mengubati retak kulit pada kaki

KENTANG
– merawat penyakit batu karang
– mengatasi masalah jerawat dan bisul
– merawat kudis dan luka

TOMATO
– mengekalkan kecergasan badan
– melicinkan kulit

BAYAM
– merawat penyakit kurang darah
– menambahkan tenaga

PERIA
– penawar untuk penyakit kencing manis
– penawar batuk pada kanak-kanak

KACANG BUNCIS
– membantu menurunkan tekanan darah
– mengawal metabolisme gula dalam darah
– membantu menurunkan berat badan

LOBAK PUTIH
– merawat masalah ketidakhadaman

KOBIS
– mengubati penyakit ulser
– menurunkan paras kolestrol
– meredakakan saraf dan menenangkan fikiran

DAUN SALAD
– menenang dan melapangkan fikiran
– menghilangkan rasa dahaga
– melancarkan sistem pernafasan

Diharap selepas membaca ini, ramailah yang akan mula makan sayur-sayuran.

p/s tanpa sayur terasa tak lengkap makanan tu.

About Puteri Kasih

Bukan seorang tuan puteri kayangan, cuma insan biasa yang meminati bidang penulisan. Mula aktif berblog sekitar tahun 2011. Seorang pencinta kucing dan bakal seorang novelis. Berpegang pada prinsip tewas tidak bererti gagal selamanya

39 comments

  1. suka cendawan dengan kangkung. kangkung tu lagi2 kalau masak dgn ikan masin.. sedapnyeeee! hehe

  2. thanks for sharing.. good info.. i loike!!!! heheee

  3. tolak peria dengan lobak putih, yang lain2 tuh saya makan puteri, dah tua2 ni baru blaja makan sayur, dulu tak jugak :P

  4. saya suka sayur…ulaman…kecuali sejenis dua yg xblh terima…:)

  5. ayie suka makan sayur…klu mkn tak ada sayur mcm tak der selera jer…hehe

    dlm senarai tu ayie suka sayur…Timun, Kentang, Kacang buncis, Lobak dan kobis :)

  6. Sayur favered Rizal adalah bawang putih/garlic… khasiat pun byk :)

  7. antara banyak-banyak sayur tu saya suka makan kentang je..hehehe

  8. pling feveret timun la rasanya..hehe

  9. suka sangat kacang buncis ! patut la berat badan turun . . wahh2 . haha :P

  10. mmg sayur byk khasiatnya kan, rugi sapa yang tak makan sayur ni

  11. tu la, time kecik susah gile nak makan sayur, ahaks

  12. wktu kecik2 dulu sy x suka.. skrg sy mula suka walaupun x semua :)

  13. abg cik hari2 makan ulam , best

  14. la kenapa azie?

  15. uih memang sedap tu.. :)

  16. semua sayur suka..menu wajib dalam hidangan tau! :P hehe

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Scroll To Top